A hagyományos tehéntej szükségességéről és szervezetre gyakorolt jótékony vagy kevésbé jótékony hatásairól megoszlanak a vélemények. Egy biztos! Egyre több embernek kell mellőznie a tejtermékek fogyasztását. Ha valaki tejcukor- vagy tejfehérje-érzékenységben szenved, egészen biztosan nem fogyaszthat belőle.
Szerencsére ma már egyre több féle és egyre jobb ízű tejtermékeket helyettesítő alternatívákat kínálnak az üzletek. Igaz, ezek a termékek többe kerülnek, mint a hagyományos tejkészítmények, de a gabonatejet és joghurtot mi magunk is elkészíthetjük.
Gabonatejet legegyszerűbben speciális GABONAITAL főzővel tudsz készíteni, de anélkül is elkészíthető.
Néhány alternatíva, amelyeket tehéntej helyett érdemes, vagy lehet fogyasztani

Gabonatejek:
Mandulatej
Ha pontozni kellene, talán a mandulatej kerülne az élre. Finom, lágy, édeskés íze sokak kedvence. Felhasználható bármihez: édességekhez, levesekhez, turmixokhoz. Kimondottan alacsony kalóriatartalma még a fogyásodat is elősegítheti. De a szívnek és érrendszernek is nagyon jót tesz, mivel omega-3 zsírsavakban gazdag. Emellett rengeteg vitamin és ásványi anyag is megtalálható benne: E-vitamin, vas, magnézium, szelén, kalcium és cink.
Így készítsd: Elkészítése nagyon egyszerű. 20 dkg natúr, hántolatlan mandulát áztass be néhány órára, majd öntsd fel egy liter vízzel. Ezt alaposan turmixold össze. Az így kapott sűrű folyadékot még érdemes átszűrnöd (egy textilpelenka a legalkalmasabb erre), hogy valóban tejszerű legyen a végeredmény.
Zabtej
A zab minden jótékony tulajdonságát egyesítheted, ha rendszeresen fogyasztasz belőle készült tejet. Elég, ha csak az emésztésre, a belek működésére gyakorolt jótékony hatásaira gondolsz: gyakorlatilag kisöpri, kitisztítja az emésztőrendszert, biztosítva ezzel az egészséges bélműködést. De emellett szabályozza a vér koleszterinszintjét és jó hatással van az idegrendszerre is. Sejtmegújító szerepéről sem érdemes elfeledkeznünk, mint ahogy arról sem, hogy igen gazdag telítetlen zsírsav-forrás. Egyszóval: csodagabona.
Így készítsd: Körülbelül egy maréknyi zabpelyhet áztass egy napig, öntsd le róla a vizet, és turmixold össze egy 1 liter vízzel. Szűrd le és ízesítsd egy pici mézzel. Sokkal selymesebb ízt kapsz így, mintha boltban vásárolnád.
Rizstej
Igaz, hogy a rizstej elkészítése kicsit munka igényesebb, viszont mivel teljes mértékben hypoallergén fehérjeforrás, megéri a fáradságot. Fogyókúra esetén érdemes inkább más alternatívát választni, mert viszonylag sok kalóriát tartalmaz. Bár az is igaz, hogy csak elenyésző mennyiségű zsírt.
Így készítsd: Egy liternyi rizstejhez körülbelül fél kg rizs szükséges. Öntsd fel háromszoros mennyiségű vízzel, és lassú tűzön kezdd el főzni. Amikor tejszerűvé válik, öntsd le róla a vizet, engedd fel tiszta vízzel, és főzd tovább. Ezt ismételd meg háromszor. Több – körülbelül 3 – óráig tart, amíg elkészül, de ha nagyobb mennyiséget főzöl, akkor nem kell olyan gyakran pepecselned vele.
Kókusztej
A kókuszból szuper tejet készíthetsz, méghozzá nagyon egyszerűen és gyorsan. Lágy, selymes íze miatt sokak kedvence, de az egészségre is rendkívül kedvező hatással van: erősíti az immunrendszert, és sok káliumot, kalciumot és foszfort tartalmaz. Erősíti a csontokat, és még a torokfájást is képes enyhíteni.
Így készítsd: Kókuszreszeléket önts le forrásban lévő vízzel, majd hagyd kihűlni. Ezután turmixold össze és szűrd le. A mennyiségek itt is ugyanazok, mint a zabtejnél, de ízlés szerint lehet intenzívebb illetve kevésbé intenzív ízű tejet készíteni.

JOGHURT KÉSZÍTÉSE:

Erre a célra is kapható kiváló, úgynevezett fermentáló készülék.
Ezzel az eszközzel rendkívül egyszerűen készíthetünk otthon is egészséges joghurtot. Íme, egy recept, arra az esetre ha egyenlőre nincs fermentáló készülékünk.

Kókusz joghurt
4 dl kókusztej vagy kókuszkrém
1 ek. méz vagy juharszirup, vagy kókuszcukor
1 csapott kk agar-agar por vagy étkezési zselatin
2 kapszula pro biotikum (pl. Bio-Kult)

Így készítsd: A kókusztejet vagy krémet felforraljuk, majd visszahűtjük kb. 50 fokosra (az edény oldala legyen olyan meleg, hogy pont még tartani tudjuk). Az agar-agart forró vízben feloldjuk, és a tejhez öntjük, elkeverjük és beleszórjuk a probiotikus kapszulák tartalmát, hozzáadjuk a mézet, majd alaposan összekeverjük.
Kiforrázzuk az üvegeket és tetőket, majd egy-egy deci vízzel a mikróba tesszük őket és felforrósítjuk. Kiöntjük belőlük a forró vizet és beletöltjük a beoltott tejet. A sütőt 40-50 fok közötti hőmérsékletre állítjuk és belerakjuk az üvegeket. Kb. 12 óra alatt készül el. Friss gyümölccsel, vagy házi lekvárral ízesítjük.

/ forrás: WELLNESSCAFE/

Leave a Reply

Your email address will not be published.